Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite a declarat ziua de 11 februarie drept Ziua internațională a femeilor și fetelor în știință. Astfel, la 11 februarie 2025, întreaga lume este invitată să sărbătorească, pentru cel de-al zecelea an, această zi.
Marcarea Zilei Internaționale a femeilor și fetelor în științe a fost propusă pentru a semnaliza factorilor de decizie ai statelor membre și reprezentanților societății civile, necesitatea reducerii decalajului de gen în domeniul științelor și în activitățile de cercetare. Un decalaj semnificativ între femei și bărbați a persistat de-a lungul anilor la toate nivelurile disciplinelor științifice, tehnologice, inginerești și matematice (STEM) din întreaga lume. Femeile și fetele reprezintă jumătate din populația lumii și, prin urmare, și jumătate din potențialul acesteia. De aceea, egalitatea de gen a fost întotdeauna o problemă centrală pentru UNESCO, emanciparea femeilor și a fetelor prin accesul acestora la studii superioare și cercetare, putând contribui crucial, nu numai la dezvoltarea economică a lumii, ci și la progresul în toate obiectivele și țintele Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă.
Anul 2025 marchează și cea de-a 30-a aniversare a Declarației de la Beijing și a Platformei de acțiune, două repere semnificative în efortul global de promovare a egalității de gen. Documentul reprezintă cel mai cuprinzător și vizionar plan creat vreodată în lume pentru a obține drepturi egale pentru toate fetele și femeile.
Egalitatea de gen în știință este esențială pentru construirea unui viitor mai bun pentru toți, însă femeile și fetele continuă să se confrunte cu bariere și prejudecăți sistemice în ceea ce privește carierele științifice. Reducerea decalajului de gen în știință necesită eliminarea stereotipurilor, promovarea unor modele care să inspire fetele, sprijinirea progresului femeilor prin programe specifice și promovarea unor medii favorabile incluziunii prin politici și acțiuni care promovează incluziunea, diversitatea și echitatea. Fără îndoială, femeile au făcut progrese în ceea ce privește creșterea participării lor la învățământul superior, dar sunt încă subreprezentate în aceste domenii.
În 2024, UN Women a publicat „Studiul mondial privind rolul femeilor în dezvoltare”, prezentat la fiecare cinci ani Comitetului economic și financiar al Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite. Această a noua ediție (documentul ONU A/79/111) face bilanțul progreselor, lacunelor și provocărilor în crearea unor sisteme de protecție socială cuprinzătoare și sensibile la dimensiunea de gen. Studiul oferă exemple și recomandări cu privire la modul în care aceste sisteme pot proteja mai bine femeile și fetele de sărăcie și lipsuri, le pot consolida rezistența la schimbări și pot transforma normele sociale, structurile și instituțiile care le împiedică să își realizeze întregul potențial.
Conform datelor UIS, mai puțin de 30% din cercetătorii din lume sunt femei. Institutul de Statistici al UNESCO arată, de asemenea, că numeroase studii au constatat că femeile din domeniile STEM publică mai puțin, sunt plătite mai puțin pentru cercetarea lor și nu progresează la fel de mult ca bărbații în carieră. În 2018, femeile reprezentau doar unul din trei (33%) cercetători, cu toate că în multe țări, ele au atins paritatea (ca număr) în domeniul științelor vieții și chiar domină acest domeniu, în unele cazuri. Cu toate acestea, femeile reprezintă doar un sfert (28%) din absolvenții de studii superioare în inginerie și 40% din cei din domeniul informaticii. Doar 22% dintre profesioniștii care lucrează în domeniul IA sunt femei. Femeile rămân o minoritate în rolurile tehnice și de conducere din companiile de tehnologie.
În ceea ce privește accesul femeilor la studii, femeile au reprezentat aproape o treime din absolvenții STEM din UE în 2021, arată datele Eurostat. Cele mai mari ponderi de femei absolvente de învățământ terțiar în STEM au fost înregistrate în România, Polonia, Grecia. Numărul cercetătorilor din UE a crescut în ultimii ani: în 2023, existau 2,15 milioane de cercetători (angajați cu normă întreagă), ceea ce reprezintă o creștere de 672 000 în comparație cu 2013. Între 2013 și 2023, numărul de cercetători aproape s-a dublat în Polonia și Grecia și a crescut cu peste 70% în Belgia (79,6%), Cipru (78,9%), Ungaria (76,6%) și Suedia (70,7%). La polul opus, cu rate de creștere mici, se află Letonia (13,7%) și România (11,7%).
Pentru sectorul IT care reprezintă, astăzi, un domeniu de mare importanță în condițiile progresului tehnologic, conform statisticilor UE, România se află pe locul trei în procentajul femeilor în IT&C, 26,2% dintre specialiști fiind femei (Eurostat). Un studiu al companiei Google din 2023 arată că, în pofida unei mai bune reprezentări a femeilor în domeniul IT, doar una din cinci fete studiază informatica.
Pentru a marca Ziua Internațională a femeilor și fetelor în știință, pe 11 februarie, UNESCO lansează campania „Imagine a world with more women in science” (Imaginează-ți o lume cu mai multe femei în știință”), cu sprijinul Centrului de Dezvoltare Internațională din Canada (IDRC). Această campanie propune ca rolul esențial pe care femeile îl joacă în progresul științei să fie scos în evidență și invită comunitatea globală să își împărtășească gândurile pe conturile de social media răspunzând la întrebarea sondajului: Ce ar fi diferit în domeniul dvs. dacă mai multe femei ar fi implicate în știință? folosind hashtag-ul #EveryVoiceInScience. Haideți să ne unim forțele pentru a ne asigura că femeile din știință au o voce mai puternică, construind un viitor mai incluziv pentru toți.
Link-urile unde puteți găsi materialele cu care să susțineți această campanie sunt:
Download the campaign's visuals
International Day of Women and Girls in Science
UNESCO Call to Action "Closing the Gender Gap in Science"
International Development Research Centre (IDRC)
Survey Results: “Women in Science! We need you!”
Comisia Națională a României pentru UNESCO în parteneriat cu Ambasada Franței și Institutul Francez din București, organizează pe 27 februarie 2025, evenimentul ”Fete și femei în cercetarea științifică”. Acesta va reuni reprezentați din domeniile cercetării, educației, culturii, științelor, precum și din domeniul afacerilor, care vor aborda atât subiectul cercetării echilibrate între domeniile științelor exacte și socio-umaniste, precum și cel al susținerii fetelor și femeilor în cercetare din diverse perspective.