19 martie – Ziua internationala a educației digitale
Articol publicat pe 18-03-2025
În cadrul Conferinței Generale UNESCO din 2023, statele membre UNESCO, recunoscând importanța educației digitale, au desemnat ziua de 19 martie drept Ziua internațională a educației digitale.
Alfabetizarea digitală are capacitatea de a lărgi accesul la educație, de a îmbunătăți rezultatele învățării și de a înzestra toate categoriile de vârste cu mijloacele necesare pentru a face față provocărilor complexe ale secolului XXI. De asemenea, aceasta poate încuraja incluziunea și poate oferi acces la educație, în special celor afectați de conflicte. În plus, competențele digitale și alfabetizarea mediatică devin din ce în ce mai mult o componentă-cheie a educației de bază fără de care indivizii nu pot participa în mod eficient și responsabil la viața socială, civică și economică. În același timp, decalajul digital rămâne o barieră în calea accesului multor persoane la beneficiile oferite de utilizarea tehnologiilor digitale. Acestea trebuie folosite pentru a sprijini dezvoltarea holistică a individului și pentru a contribui la dezvoltarea incluzivă și durabilă a societății.
Tema anului 2025 este “Realitățile în materie de educație digitală în medii cu resurse reduse”.
UNESCO sprijină statele membre să exploateze potențialul IA pentru a atinge obiectivele Agendei 2030 privind educația. Inteligența artificială are potențialul de a aborda o multitudine de provocări importante din domeniul educației, în abordarea inegalităților privind accesul la cunoaștere și cercetare, precum și de a aduce elemente inovatoare în cazul metodelor de predare și învățare.
Cu ocazia Zilei internaționale a educației digitale 2025, în cadrul unui
eveniment online organizat la data de 19 martie, în intervalul orar 13:30 - 15:30 (ora României), UNESCO pune în lumină aceste realități pentru a explora diversele contexte în care factorii de decizie politică, profesorii, elevii și familiile dezvoltă modalități practice - în ciuda multiplelor limitări ale resurselor - de a îmbunătăți calitatea și echitatea învățării cu ajutorul tehnologiilor digitale disponibile. Participarea la webinar se poate face accesând acest
link.
Secretariatul CNR UNESCO felicită implicarea școlilor asociate UNESCO din România în activități care să conducă la îmbunătățirea rezultatelor învățării prin utilizarea tehnologiilor digitale.
De asemenea, CNR UNESCO semnalează deschiderea apelului 2025 de depunere a candidaturilor la
Compute for Climate Fellowship, program fondat în 2023 de către Centrul Internațional de Cercetare pentru Inteligență Artificială (IRCAI), sub auspiciile UNESCO și Amazon Web Services (AWS).
Acest program global de finanțare a cercetării și dezvoltării oferă startup-urilor specializate în tehnologii pe teme de mediu posibilitatea de a valorifica cloud computing-ul și inteligența artificială în combaterea schimbărilor climatice în cel puțin unul dintre următoarele domenii:
- Energie curată
- Mijloace de transport cu emisii reduse de carbon
- Agricultură durabilă
- Economie circulară
- Clădiri durabile
- Gestionarea gazelor cu efect de seră
- Eliminarea emisiilor de carbon
- Mediu și risc climatic
- Soluții locale la problema schimbărilor climatice