24 ianuarie -Ziua Internațională a Educației
Articol publicat pe 24-01-2023
Celebrată începând din anul 2018, urmare a Rezoluției Adunării Generale a ONU, drept Zi Internațională a Educației, ziua de 24 ianuarie oferă prilejul de a promova activități care pun accentul, în acest an, pe imperativul a investi în oameni, prioritizând educația. Aceasta este ideea sub care se plasează întreaga reflecție globală asupra redefinirii modului de raportare la semeni, la planetă, la provocările viitoare și la viitorul însuși al umanității. Summitul asupra Obiectivelor Dezvoltării Durabile din septembrie 2023 va evidenția aceeași temă, accente ale ei regăsindu-se și în agenda Summitului Viitorului, care urmează a avea loc în 2024.
Drept al omului, bun public și responsabilitate publică globală, educația este într-adevăr prioritară în viziunea UNESCO, ca instrument principal pentru promovarea păcii, pentru creșterea rezilienței sociale și pentru atingerea obiectivelor stabilite de Agenda 2030.
În actualul context, devine necesar și este susținut un contract social pentru educație prin care Școala, privită ca întreg, să aibă sprijinul decidenților politici și al întregii societăți civile pentru a deveni un spațiu de învățare sigur, în care predarea profesionalizată și colaborativă, bazată pe pedagogii structurate în jurul principiilor de cooperare și solidaritate, să pună accent pe dimensiunea ecologică, interculturală, interdisciplinară în învățare, pe dezvoltarea spiritului critic, să poată extinde opotunitățile educaționale de-a lungul întregii vieți și în diferite spații culturale și sociale, fără a lăsa pe nimeni în afară.
Dezbaterile asupra ideilor și asupra viziunii Raportului Comisiei Internaționale pentru Viitorul Educației, numit Reimaginarea „viitorurilor” noastre împreună. Un nou contract social pentru educație, au constituit tema centrală a Summitului pentru Transformarea Educației, din septembrie 2022. Cu acea ocazie, România, prin reprezentanții săi, a subliniat contribuția fundamentală a personalului didactic, prin rolurile diverse pe care le are, și necesitatea ca aceste roluri să fie mai clar diferențiate și diversificate prin politici publice elaborate în acest scop și cu sprijinul comunității.
Consecventă celor declarate cu ocazia Summitului, continui prin mobilizarea în vederea punerii în aplicare a angajamentelor și a inițiativelor la care România este parte.
Contractul social pentru educație, dincolo de solidaritate, este dublat de punerea în funcțiune a unui mecanism concret de monitorizare a indicatorilor stabiliți de statele membre. Primul Raport de monitorizare globală anuală a educației cu privire la indicatorii ODD4 realizat de UNESCO, ce evidențiază progresele naționale, inclusiv cele privind angajamentele luate la Summitul din septembrie 2022, este dat publicității cu ocazia Zilei Internaționale a Educației.
Reamintesc Declarația Tinerilor lansată în timpul Summitului din Septembrie 2022, potrivit căreia, „Dacă vrem să supraviețuim și să prosperăm în pace și egalitate justă pe planetă, atunci educația este sursa noastră principală de speranță și certitudine", care pune în lumină conexiuni vitale ale educației și problemele schimbărilor climatice, ale egalității de gen, ale incluziunii, ale locurilor de muncă și ale dezvoltării durabile.
La mulți ani, EDUCAȚIE echitabilă și de calitate!
La mulți ani celor care învață și acelora care fac posibilă învățarea și participarea la educație!
Ligia DECA,
Ministru al Educației,
Președintă a CNR UNESCO
Nota Bene :