7 noiembrie - Ziua Internațională împotriva violenței și bullying-ului în școală
Articol publicat pe 07-11-2024
Violența și bullying-ul, inclusiv cyberbullying-ul sunt larg răspândite și afectează un număr semnificativ de copii și adolescenți.
Statele membre UNESCO au declarat prima joi din noiembrie Ziua Internațională împotriva violenței și bullying-ului în școală, inclusiv cyberbullying, recunoscând faptul că violența școlară sub toate formele sale reprezintă o încălcare a drepturilor copiilor și adolescenților la educație, la sănătate și bunăstare. Statele membre, partenerii ONU, alte organizații internaționale și regionale relevante, precum și societatea civilă, inclusiv organizațiile neguvernamentale, persoane fizice și alte părți interesate sunt invitate să contribuie la promovarea și marcarea acestei zile internaționale.
Având ca temă Protejați, educați, împuterniciți: Un apel al învățăceilor pentru școli sigure și incluzive, celebrarea din 2024 recunoaște rolul esențial al educației în eliminarea violenței și importanța opiniilor elevilor în modelarea politicilor și practicilor educaționale.
Tema din acest an se bazează pe angajemente asumate la nivel global și subliniază urgența abordării violenței în și prin educație și a investițiilor în parteneriate transsectoriale. Prin accentuarea opiniilor celor care învață și a vocilor acestora, UNESCO face apel la factorii de decizie să își îndeplinească angajamentele și promisiunile de a transforma mediile de învățare în spații sigure și incluzive în care copiii pot învăța și se pot construi ca adulți.
În 2024, sărbătorirea acestei zile coincide cu deschiderea primei
Conferințe ministeriale globale privind combaterea violenței împotriva copiilor, care va avea loc la Bogota, Columbia, în perioada 7-8 noiembrie. Prin seria de evenimente organizate în cadrul conferinței, UNESCO și partenerii săi subliniază puterea educației de a pune capăt violenței și prezintă bunele practici de abordare a cauzelor profunde ale acesteia dar și pe cele de conectare a copiilor la serviciile de asistență, care să le ofere sprijin pentru a surmonta asemenea situații.
În 1993, Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite a adoptat Rezoluția pentru eliminarea violenței împotriva femeilor, care definește acest tip de violență ca fiind „orice act de violență bazat pe gen care are ca rezultat sau poate avea ca rezultat vătămarea sau suferința fizică, sexuală sau psihologică a femeilor, inclusiv amenințările cu astfel de acte, constrângerea sau privarea arbitrară de libertate, indiferent dacă are loc în viața publică sau privată”. Pentru a consolida această decizie, în 1999, Adunarea Generală a proclamat 25 noiembrie drept Ziua internațională pentru eliminarea violenței împotriva femeilor.
Violența în școli este larg răspândită și afectează atât elevii, cât și personalul didactic.
UNESCO arată că, la nivel mondial, un miliard de copii cu vârste cuprinse între 2 și 17 ani se confruntă cu o formă de violență, manifestată în diverse forme: fizică, psihologică sau sexuală. Aceasta poate include violența bazată pe gen, hărțuirea și hărțuirea cibernetică și se poate extinde dincolo de actele individuale la violența sistemică și instituțională. Educația are puterea nu numai de a preveni violența, ci și de a transforma societățile prin promovarea unor medii sigure, favorabile incluziunii și sprijinului. UNESCO recomandă valorificarea acestui potențial de transformare, printr-o abordare holistică în care prevenirea violenței este integrată în toate aspectele școlarizării, de la politici și formarea profesorilor până la elaborarea programelor școlare și mecanismele de raportare. Lucrând împreună - elevi, profesori, factori de decizie politică, comunități, companii de tehnologie și sectorul privat - toată lumea poate contribui la crearea de școli și spații digitale de învățare în care toți se simt în siguranță, respectați și împuterniciți să învețe și să se dezvolte. În septembrie 2024, Guvernul României a aprobat și publicat în Monitorul Oficial,
Planul național de combatere a violenței în școli al Ministerului Educației, plan care include măsuri pentru prevenirea violenței școlare, formarea profesorilor și responsabilitățile școlilor și inspectoratelor, dar și modul în care va fi monitorizată aplicarea acestor măsuri.
Secretariatul CNR UNESCO felicită implicarea mai multor unități de învățământ membre în rețeaua ASPnet în activități care să conducă la conștientizarea și eliminarea violenței și bullying-ului în rândul elevilor: Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Onești, Colegiul Național „Calistrat Hogaș” Piatra Neamț, Liceul Teoretic „Radu Negru” Galați, Școala Gimnazială nr.20 București, Colegiul Național „Decebal” Deva, Școala Gimnazială Conil București, Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” Caracal, Colegiul Național „Spiru Haret” Tulcea, Școala Gimnazială „Dr. Victor Babeș” Baia Mare, Colegiul Național „Nagy Mozes” Târgu Secuiesc, Școala Gimnazială „Ana Lugojana” București.