ACES – Academia Şcolilor din Europa Centrală
Articol publicat pe 27-01-2015
Nume proiect: ACES – Academia Şcolilor din Europa Centrală
ACES a fost fondată în 2006 de către Fundația ERSTE, în cooperare cu Interkulturelles Zentrum (Viena, Austria). În 2009, VČELÍ DOM (Bratislava, Slovacia), s-a alăturat în parteneriat. Rețeaua Scolară caută sa sporeasca activ participarea tinerilor și a profesorilor în procesele de schimburi multilaterale și cooperare internațională.
În prezent, 15 țări partenere din Europa de Sud, Centrală și de Est sunt implicate în rețea (acolo unde functioneaza Banca ERSTE) : Albania, Austria, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Ungaria, Kosovo, Macedonia, Moldova, Muntenegru, România, Serbia, Republica Slovacă și Slovenia.
Scoli din toate aceste țări sunt invitate să ia parte la activitățile ACES, de a-si găsi institutii partenere și de a implementa proiecte de comun în domeniul cooperării internaČionale.
ACES stabilește și sprijină o rețea europeană de Scoli axata pe ideea generală de a dezvolta o baza de cunoștințe comune, a învățării reciproce și a inovării, care sa ofere oportunități concrete de cooperare și schimburi intre tineri, școli și instituții din țările Europei Centrale si de Est.
Procesul de construire a rețelei și implementarea programului este caracterizat prin dezvoltarea sa continuă în comun cu toți partenerii pe diferite niveluri. Activitățile aduc împreună trei grupuri țintă diferite ale sistemului de învățământ: reprezentanți ai Comisiilor UNESCO si/sau ai ministerelor educației (programe educaționale, de reglementare, planificare), cadre didactice (implementare prin învățământ, calitatea educației) și elevi (beneficiari, destinatari).
Parteneriate Scolare internaționale (elevi cu vârste cuprinse intre 12-17 ani) din Tările partenere implicate sunt invitate să depună propuneri de proiecte in cadrul concursului de proiecte anual. Celor mai bune aplicații le sunt atribuite granturi (1.800 ⏠pentru Școala coordonatoare și 1.600 ⏠pentru scoala partenera, care sunt menite a acoperi cheltuielile de deplasare si sejur pentru intalnirile bilaterale intre cele doua scoli) și sprijin în realizarea proiectelor lor de parteneriat. Durata proiectului cuprinde aproape un an școlar (sapte luni).
Implicarea și cooperarea strânsă cu instituțiile din Tările partenere (mai presus de toate Comisiile UNESCO / Ministerele Educației), este foarte importantă pentru integrarea diferitelor perspective și pentru a asigura sustenabilitatea internațională si nationala a programului. Comisiile UNESCO si Ministerele Educației din toate țările partenere au acordat de-a lungul timpului sprijinul pentru inițiativa.
Academia sprijină metode inovatoare de predare și învățare, în scopul de a contribui la procesul de integrare europeană și la promovarea cetățeniei europene. Participarea activă la dialogul transfrontalier și schimbul de concepte europene și perspective cu colegii din străinătate este esențială pentru a se ajunge la o viziune comună asupra viitorului Europei.