Răspunsul României în cadrul Coaliției Globale UNESCO pentru Educație
Articol publicat pe 22-04-2020
UNESCO este singura agenție ONU care are un mandat pentru a acoperi toate aspectele Educației. În contextul COVID-19, spre a asigura educația continuă pentru cei peste un miliard și jumătate de elevi și studenți afectați de închiderea cursurilor în 165 de țări, UNESCO a lansat una dintre cele mai ample inițiative în domeniul educației din istoria Organizației: Coaliția Globală pentru Educație. Această inițiativă aduce laolaltă actori internaționali, statali și non-statali, asociați în jurul unui unic obiectiv: asigurarea accesului la educație pentru copiii și tinerii din toate țările afectate de criză.
Coaliția Globală pentru Educație este, așadar, un parteneriat multi-sectorial deschis între agențiile Națiunilor Unite, alte organizații internaționale, sectorul privat și societatea civilă. Alianța include organizații internaționale majore precum UNICEF, Organizația Internațională a Muncii, Organizația Mondială a Sănătății, Fondul Mondial pentru Hrană, Uniunea Internațională a Telecomunicațiilor, Organizația Internațională a Francofoniei, Banca Mondială, Banca Asiatică pentru Dezvoltare, Parteneriatul Global pentru Educație. Acestora li se alătură numeroși parteneri din mediul de afaceri, cu deosebire implicați în tehnologiile aplicabile în domeniul educațional: Microsoft, GSMA, Google, Facebook, ZOOM, Coursera, Weidong etc. Vechi parteneri ai UNESCO în acțiuni culturale și umanitare, precum Khan Academy, Profuturo, Sesame Street sunt la rândul lor implicați în această Coaliție.
La începutul lunii martie, UNESCO a organizat o conferință online a miniștrilor educației din statele membre, reuniune la care din partea României a participat doamna Monica Anisie. Această conferință a stabilit direcțiile de acțiune principale:
- Mobilizarea resurselor și implementarea soluțiilor adecvate diverselor contexte ale statelor membre, pentru a continua educația utilizând o varietate de mijloace;
- Identificarea soluțiilor echitabile pentru un acces universal la educație;
- Coordonarea eforturilor și inițiativelor;
- Asigurarea revenirii tinerilor în școli odată ce criza este depășită, pentru a evita abandonul școlar.
“Învățarea este un proces continuu pe care toți trebuie să-l susținem, indiferent de condițiile speciale în care, temporar, ne putem afla.” – a declarat doamna Monica Anisie, Ministru al Educației și Cercetării.
Coaliția Globală pentru Educație sprijina statele în a-și extinde cele mai bune practici de învățare la distanță și a ajunge la copiii și tinerii care sunt cei mai expuși riscului. Echitatea este îngrijorarea primordială, deoarece închiderile școlare rănesc în mod disproporționat elevii vulnerabili și defavorizați, care se bazează pe școli pentru o serie de servicii sociale - sănătate, nutriție, protecție și sprijin emoțional.
Investiția în învățare la distanță ar trebui să atenueze atât întreruperea imediată cauzată de COVID-19, cât și să stabilească abordări pentru dezvoltarea sistemelor de învățământ mai deschise și mai flexibile pentru viitor.
Una dintre preocupările Coaliției este monitorizarea situației sistemelor de învățământ la nivel global, astfel încât să poată oferi publicului, specialiștilor și decidenților politici acces direct la informații actuale, verificate și corecte.
România este unul dintre primele state care au dispus măsura închiderii centralizate a școlilor, la nivel național, și implementarea unor soluții educaționale alternative, de la distanță. Printre inițiativele Ministerului Educației și Cercetării și partenerilor acestuia se numără:
- Platforma online digital.educred.ro – centralizează diferite tipuri de resurse digitale gratuite și informații utile în vederea susținerii profesorilor în utilizarea noilor tehnologii în activitățile de învățare cu elevii.
- Programul Teleşcoala, în parteneriat cu TVR, oferă cursuri elevilor claselor a VIII-a și a XII-a/XIII-a, în vederea pregătirii pentru examenele naționale. Emisiunea “Teleşcoala” este difuzată de luni până vineri, pe TVR 2 și TVR 3. Cursurile pot fi urmărite şi online pe canalul de Youtube al TVR, pe pagina de Facebook a emisiunii, Telescoala TVR, şi pe site-urile www.tvr.ro și www.tvrplus.ro.
- Versiunea digitală a tuturor manualelor școlare aprobate de Ministerul Educației și Cercetării poate fi accesată și descărcată gratuit pe o platformă dedicată, disponibilă la adresa https://www.manuale.edu.ro/ .
- Au fost publicate teste de pregatire pentru elevii care susțin examenele naționale anul acesta, disponibile la https://rocnee.eu/testeantrenament/. Testele au fost dezvoltate în colaborare cu Centrul Național de Evaluare și Examinare, organismul național responsabil cu elaborarea testelor naționale.
- Un modul de clase digitale sub numele de Naradix a fost lansat în aprilie, de către organizația Narada, oferind elevilor, studenților și profesorilor cursuri pe teme de interes, susținute de oamenii de afaceri, celebrități, formatori cunoscuți: social media, personal branding, dezvoltare personală, tehnologie, inteligență artificială, educație financiară. Cursurile digitale sunt disponibile pe pagina de Facebook și canalul YouTube ale Narada.
- Școlile din toată țara au fost invitate să acceseze suita de aplicații educaționale oferite sub licență gratuită de Google și Microsoft: G Suite pentru Educație și Office 365 A1. Prin aceste programe, se pot organiza cursuri online, se pot gestiona materiale ca suport pentru cursuri, materiile pot fi notate în catalogul virtual, în același timp informând părinții prin rapoarte automate despre evoluția elevilor la clasă. În această abordare, profesorii sunt susținuți de Casele Corpului Didactic de la nivel județean și de experții e-learning ai proiectului național de formare CRED, co-finanțat de Uniunea Europeană, „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți”.
- A fost lansată prima linie de consiliere psihologică gratuită privind COVID-19 pentru profesori, părinți și studenți - „Ambasador pentru Comunitate”. Săptămânal, psihologii vor vorbi cadrelor didactice, elevilor și părinților despre soluțiile ce pot fi adoptate pentru depășirea crizei generate de pandemie. În acest context se acordă gratuit consiliere psihologică, dar și asistență juridică și socială personalului didactic, elevilor și părinților. Două linii telefonice sunt disponibile la care părțile interesate pot apela: 0771.141.767 și 0771.141.750. Există, de asemenea, o adresă de e-mail unde se pot trimite întrebări specialiștilor ambasadorpentrucomunitate@proactaedu.ro, precum și un grup de Facebook. Proiectul este derulat de Asociatia Proacta Edu, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Asociațiilor de Părinți - Învățământ Preuniversitar, Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret, Consiliul Național al Elevilor și cu sprijinul Zepelin Production.
- A fost lansat, în parteneriat cu Speakings, un program integrat de public speaking pentru elevii și studenții din România, menit să le dezvolte abilitățile de comunicare în public, de organizare și structurare a informației.
- Webinariile Școala pe net, organizate în parteneriat cu Ministerul Educației, sunt dedicate cadrelor didactice/ directorilor de școli/inspectorilor, pentru împărtășirea de bune practici privind învățarea la distanță: ”De vorbă cu directorii în sala de-acasă”, ”De vorbă cu profesorii în sala de-acasă”.
- Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București (USAMV), prin Fundația USAMV, se alătură demersului Ministerului Educației și Cercetării, în cadrul campaniei #ÎmiPASĂ #ȘcoaladeACASĂ, cu un proiect prin care vor fi donate elevilor din licee situate în comunități dezavantajate, tablete conectate la internet, cu abonament inclus și susținut de USAMV pentru 24 de luni. În cadrul acestui parteneriat, se vor identifica liceele în care susținerea învățării la distanță este necesară.
- Campania #ÎmiPASĂ #ȘcoaladeACASĂ își propune să transmită elevilor, studenților și părinților încurajarea de a se proteja de infectarea cu noul coronavirus COVID-19 evitând pe cât posibil spațiile aglomerate. Totodată, este important ca elevii să conștientizeze că procesul de învățare continuă cu școala de acasă prin intermediul soluțiilor alternative.
- Ministerul Educației și Cercetării a alocat suma de 25 milioane de lei pentru finanțarea unor proiecte de cercetare privind limitarea extinderii și combaterea epidemiei cu noul coronavirus. Instituțiile responsabile și instituțiile susținătoare sunt Ministerul Sănătății, Agenția Spațială Română, Serviciul de Telecomunicații Speciale, Institutul pentru Tehnologii Avansate, Ministerul Apărării Naționale și Ministerul Afacerilor Interne. Temele de cercetare sunt:
- Dinamica transmiterii virusului SARS-COV-2 pe teritoriul României;
- Dezvoltarea de noi tehnologii, medicamente și vaccinuri pentru prevenirea SARS-COV-2;
- Secvențierea genomului SARS-COV-2 și analiza filogenetică a tulpinilor circulante în România;
- Tehnici avansate și creșterea performanței în detecția precoce a virusului SARS-COV-2;
- Evaluarea eficacității și siguranței utilizării unor protocoale de tratament inovative;
- Abordări inovative în tratamentul și controlul pacienților infectați cu virusul SARS-COV-2;
- Tehnici avansate de management al epidemiei în comunitate;
- Abordări privind managementul sănătății publice în contextul pandemiei COVID-19;
- Sistem informatic integrat de monitorizare şi modelare epidemiologică pentru limitarea efectelor pandemiei de coronavirus în cazul transmiterii comunitare;
- Soluții și sisteme pentru activități de monitorizare și lucru aerian în sprijinul sistemului de sănătate publică în cazul pandemiei COVID-19 utilizând sisteme UAS;
- Dezvoltarea de soluții inovative pentru protecția personalului (expus profesional) și a populației împotriva contaminării cu virusul SARS-CoV-2;
- Dezvoltarea de soluții inovative pentru decontaminare împotriva virusului SARS-CoV-2 (suprafețe, echipamente, spații închise și deschise);
- Dispozitive de decontaminare împotriva virusului SARS-CoV-2 (UV, microunde, raze X, biochimice, nanoparticule, altele);
- Dezvoltarea de prototipuri de ventilatoare cu parametri adaptați pentru asistarea pacienților infectați cu virusul SARS-CoV-2;
- Dezvoltarea în regim de urgență a unor instrumente moleculare pentru evaluarea emergenței și re-emergenței COVID-19;
- Dezvoltarea de tehnologii și sisteme de diagnostic local și la distanță eficiente al infectării cu virusul SARS-CoV-2.