Secretarul general al CNR UNESCO, doamna Ligia Deca, a participat la Conferința internațională a proiectului „Gender and Stem Education in Romania”
Articol publicat pe 07-02-2025
Joi, 6 februarie 2025, la Școala Germană „Hermann Oberth” din Voluntari, s-a desfășurat Conferința internațională a proiectului ,,Gender and STEM Education in Romania". Acest proiect face parte din lista celor cinci proiecte selectate în anul 2024 de Biroul Regional UNESCO de la Veneția, in urma aplicațiilor depuse pentru apelul
"Revitalizing STEM education to equip next generations with STEM competency" și este implementat de Liceul German „Hermann Oberth” în parteneriat cu
Digital Leadership Institute din Belgia și
Asociația Femeilor în Inginerie, Știință și Tehnologie – AFIST (RO). Proiectul urmărește să consolideze rolul României în educația STEM (Sciences, Technology, Mathematics), abordare educațională considerată de UNESCO motorul Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă.
Proiectul „Revitalizarea educației STEM pentru a dota generațiile următoare cu competențe STEM” este susținut de UNESCO cu sprijinul companiei Huawei, propunându-și ca scop principal promovarea educației STEM, care contribuie la realizarea Agendei 2030 și a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, în special ODD 4 - Educație de calitate, ODD 5 - Egalitate de gen și ODD 9 - Industrie, inovare și infrastructură.
UNESCO semnalează faptul că, în lume, în ciuda faptului că numărul fetelor care frecventează școala este în creștere, acestea nu au întotdeauna aceleași oportunități ca băieții de a finaliza și de a beneficia de un parcurs educațional adecvat potențialului lor. Multe fete și femei sunt oprite de prejudecăți, norme sociale și așteptări nerealiste, care influențează calitatea educației pe care o primesc și materiile pe care le studiază. Toate acestea au condus la o lume în care fetele și femeile sunt subreprezentate, în special în educația în domeniul STEM , la nivel global, femeile reprezentând doar 35% din absolvenții STEM, cifră neschimbată în ultimii zece ani. Disparitatea de gen este cu atât mai alarmantă, cu cât progresul tehnologic și digitalizarea transformă, pe zi ce trece, specificul locurilor de muncă și specializările pe care acestea le necesită. De aceea, UNESCO încurajează toate statele membre să acorde o atenție deosebită acestei probleme, prin cercetare, politici și activități de consolidare a capacităților fetelor și femeilor prin educație.
Statisticile Institutului UNESCO arată că la nivel mondial, femeile reprezintă aproximativ o treime din cercetătorii științifici, proporție care a înregistrat variații minime în ultimul deceniu. La nivelurile superioare ale ierarhiilor științifice, această proporție scade: de exemplu, doar 12% dintre membrii academiilor naționale de știință sunt femei.
Conferința proiectului ”Gender and STEM Education in Romania” a prilejuit prezentarea unor perspective diverse asupra necesității atragerii fetelor și femeilor către educația și carierele în domenii STEM. Au fost prezenți online, d-na Simona Miculescu -- Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar, delegat permanent al României pe lângă UNESCO și Președintă a celei de-a 42-a Adunări Generale a UNESCO, Magdalena Landry – Director al Biroului Regional UNESCO de la Veneția, Cheryl Miller Van Dyck – Director al Digital Leadership Institute (DLI).
Asociația Femeilor în Inginerie, Știință și Tehnologie (AFIST), partener al proiectului ”Gender and STEM Education in Romania”, și-a asumat rolul de a realiza activitățile de cercetare. Pe baza analizei unor chestionare și a unor interviuri pe care le-a realizat, AFIST a realizat un studiu despre obstacolele pe care le întâmpină femeile implicate în domeniile STEM, în România. Studiul a condus la concluzii relevante, printre care importanța crucială a mentoratului în STEM, absența mentorilor fiind o barieră uriașă pentru femeile care au nevoie de dezvoltare profesională în aceste domenii, ca și lipsa modelelor feminine de succes în domeniul STEM. Nicoleta Safca – președintă AFIST a subliniat în prezentarea rezultatelor studiului, ca priorități cheie, necesitatea de modernizare a educației, de îmbunătățire a infrastructurii și de integrare a tehnologiei în educație și, de asemenea, de abordare a învățării bazate pe interdisciplinaritate.
Comisia Națională a României pentru UNESCO vine în întâmpinarea nevoii de modele feminine în STEM, propunând ca cercetătoare de succes din România, care pot inspira și da încredere fetelor pentru a urma cariere în domenii STEM, să fie incluse în calendarul omagierilor UNESCO. Astfel, Eliza Leonida Zamfirescu – prima femeie inginer din lume (2023) și Ana Aslan - fondatoare a geriatroprofilaxiei bazate pe studii longitudinale în domeniul îmbătrânirii active (2024), au fost promovate la nivel național și internațional.
Printre participanții la conferința proiectului s-au numărat și reprezentanți ai instituțiilor relevante din educație și cercetare, printre care Bogdan Cristescu – secretar de stat la Ministerul Educației și Cercetării, prof. Madlen Șerban – Universitatea din București și prof. univ. dr. Dragoș Iliescu – Facultatea de Psihologie și Științele Educației din Universitatea București, Livia Sima – cercetător la Institutul de Biochimie al Academiei Române, Nicolae Micescu – președinte al Fundației GIIF, STEM și Atelierele de Inovare și Creativitate, Iulia Jivănescu – cercetător în cadrul Agenției Spațiale Europene, STEM și descoperirea spațiului, Cătălin Mosoia – expert comunicarea științei, Biroul de Comunicare al Academiei Române, Victor Zhou – Director Public Affairs and Communications Department, HUAWEI România, Rostyslav Billy – Institute of Cellular Biology and Pathology „Nicolae Simionescu”.
Ligia Deca – secretar general al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO a declarat în deschiderea conferinței:
„Acest proiect, «Gender and STEM Education in Romania», abordează o privire transversală a UNESCO, și anume accesul la educație, știință și cultură al fetelor și femeilor. Și fiindcă suntem, calendaristic, în marja Zilei Internaționale UNESCO a Fetelor și Femeilor din domeniul științei, sărbătorită pe 11 februarie, doresc să subliniez importanța accesului echitabil la educație științifică de calitate încă de la începutul vieții școlare. Dacă ne uităm la rezultatele cercetărilor în domeniu și analizăm factorii favorizanți care împing un tânăr către o carieră în științe, participarea la educație științifică de calitate, cât mai devreme, este unul dintre cei mai importanți. Această Zi Internațională, sărbătorită de către UNESCO, dar și de către UN Women, îmi dă ocazia să reiterez necesitatea unor inițiative concrete, în sensul încurajării fetelor și femeilor să participe proactiv la proiectele de știință. România depășește media UE, când vorbim despre absolvenți STEM, avem 41%, fete și femei. Dacă ne uităm la angajații din domeniul IT&C, vedem însă că numai 26,3% sunt femei, în condițiile în care media UE este de doar 16,7%. Practic, ceea ce desprindem de aici este că avem nevoie de un efort comun, așa cum este acest proiect în care mediile public, privat, educațional și științific, pun resurse și idei împreună, pentru a găsi cele mai bune metode de a stimula egalitatea de șanse în ceea ce privește participarea la educație în domenii STEM. De ce facem asta? Nu pentru că ne dorim egalitate cu orice preț, ci pentru că, altfel, irosim un capital excepțional, binecuvântat, de inteligență, potențial pe care România îl are. Cu alte cuvinte, suntem mai săraci, dacă nu reușim să stimulăm talentul fetelor și femeilor în știință.”, a spus Ligia Deca.
Din partea Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, au mai participat Gabriela Gabor – expert subcomisia educație și Anca Roxana Constantin – expert subcomisia programe interdisciplinare.
Gazda și moderatorul evenimentului a fost directorul Școlii germane „Hermann Oberth” – profesor Florin Droc.