Educația culturală și artistică. Exemple de bune practici în context UNESCO
Articol publicat pe 28-01-2025
București, 28 ianuarie 2025 – Secretariatul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO a organizat, în format hibrid, masa rotundă intitulată Educația culturală și artistică. Exemple de bune practici în context UNESCO. Evenimentul a reunit atât reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Educației, Ministerului Culturii și ai Institutului Național al Patrimoniului, cât și o parte a membrilor rețelei Cluburilor și asociațiilor pentru UNESCO, a școli membre ale rețelei ASPnet, precum și parteneri ai Comisiei Naționale a României pentru UNESCO.
Reuniunea a avut ca obiectiv reafirmarea angajamentului instituțional de a transpune în acțiuni concrete principiile Cadrului Global UNESCO pentru Educație Culturală și Artistică, consolidând astfel direcțiile de dezvoltare în domeniul educației culturale și artistice la nivel național. Educația pentru și prin cultură și arte este propusă de secretariatul CNR UNESCO a fi abordată pe trei niveluri de educație și învățare, respectiv alfabetizare, abilitare prin dobândirea competețelor cheie și profesionalizare. De altfel, în cazul abilitării prin dobândirea competențelor cheie, secretariatul CNR UNESCO , cu sprijinul Universității din București și al UNATC, precum și al reprezentanților unor asociații profesionale din domeniul culturii și artelor – cu titlu de exemplu menționăm De-a arhitectura și EduCAB, au contribuit la definirea competenței sensibilizare și expresie culturală, care este parte a profilului absolventului de învățământ preuniversitar. De menționat că respectivele rezultate ale învățării sunt valabile și în educația adulților.
Cu acest prilej, Președintele Fundației Maria, asociație pentru UNESCO, a prezentat, alături de cursanți, Taberele internaționale „Voluntari pentru patrimoniu”, organizate sub egida UNESCO în ultimii trei ani, în Târgu Jiu, pe urmele lui Constanți Brâncuși și Sighișoara, cu prilejul a 25 de ani de la includerea cetății medievale în lista patrimoniului UNESCO. Doamna Sorina Neacșu, reprezentantă a asociației Patrimoniu La Viitor, a prezentat experiențele avute de participanții la primele două ediții ale taberelor UNESCO internaționale Voluntari pentru patrimoniu de la Viscri, iar domnul Octavian Angheluș, președintele asociației Alba Eglesia, a prezentat aspectele organizatorice ale acestui demers. Prezentările au fost însoțite de ilustrări ale unor activități și idei propuse de voluntari pentru valorificarea, promovarea și protejarea obiectivelor de patrimoniu UNESCO, toate reunite într-o expoziție care poate fi vizitată la sediul CNR UNESCO până la sfârșitul lunii februarie.
Evenimentul din luna ianuarie se adaugă unei lungi serii organizate de CNR UNESCO. Astfel, în anul 2022, cu aprobarea Ministerului Educației și a Ministerului Culturii, Secretariatul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO a înființat Grupul Național Consultativ pentru Educația prin și pentru Cultură și Artă, asumându-și și rolul de raportor pentru consultarea regională UNESCO (Europa și America de Nord) începând cu februarie 2023.
De asemenea, CNR UNESCO a coordonat procesul de consultare națională privind proiectele Cadrului UNESCO pentru Educație Culturală și Artistică, organizând, pe 26 octombrie 2023, o dezbatere publică la Muzeul Țăranului Român. Evenimentul a beneficiat de participarea doamnei Ligia Deca, ministrul educației și președinta Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, a doamnei Raluca Turcan, ministrul culturii, precum și a unor reprezentanți de marcă ai instituțiilor de cultură din România.
După trei ani de dezbateri și consultări internaționale, Cadrul UNESCO pentru Educație Culturală și Artistică a fost adoptat în cadrul Conferinței Mondiale UNESCO, desfășurate la Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite, în perioada 13-15 februarie 2024. Evenimentul a reunit peste 90 de miniștri ai educației și culturii din întreaga lume, alături de aproximativ 900 de delegați oficiali, marcând un moment definitoriu pentru viitorul educației culturale și artistice la nivel global.
Documentul este disponibil în limba română
aici.