Elevi ai Școlilor ASPnet din România participanți la Concursul Internațional UNESCO de storyboard ”Patrimonito 2022”
Articol publicat pe 28-12-2022
Competiția lansată în 29 iulie 2022 s-a situat în continuarea celei mai cunoscute activități pentru educația copiilor din Programul Educațional pentru Patrimoniu Mondial, reprezentată de concursul anual de desene animate, organizat, începând din 2002, sub numele de ”Aventurile lui Patrimonito și patrimoniul mondial”.
Personajul principal, ”Patrimonito”, creație a unui grup de studenți spanioli, a devenit simpatica mascotă a programului educațional menționat.
Concursul din acest an a avut ca temă reprezentarea personajului în cadre storyboard ca erou cu misiunea de a salva patrimoniul mondial față de consecințele schimbărilor climatice. Tematica aleasă a stimulat dezbaterea și a încurajat tinerii să reflecteze asupra problematicii presante a schimbărilor climatice și a impactului acestora asupra siturilor patrimoniului mondial, să identifice posible măsuri și soluții la aceste provocări.
Nu mai puțin de 710 storyboard-uri, realizate de tineri cu vârste între 12 și 18 ani, din 47 de state membre UNESCO, au fost primite de Centrul Patrimoniului Mondial (China - 261, Qatar - 70, Oman - 39, Malaezia -29, Serbia - 28 etc). Un juriu independent le-a evaluat în funcție de abilitățile de desen, originalitatea poveștii create, cunoașterea sit-ului UNESCO, relevanța problemei prezentate cu privire la efectele schimbărilor climatice și viabilitatea soluției alese. Lucrarea premiată, realizată de Ebru Goban de la Școala Secundară Yunus Emre din Turcia, va sta la baza realizării unui film de animație produs profesional, în 2023, în vederea distribuției globale.
Pentru România, participarea din acest an a fost prima înregistrată în cadrul unui concurs din Programul Educațional pentru Patrimoniul Mondial. S-au înscris 13 elevi din 8 școli ASPnet pentru care Comisia Națională a României pentru UNESCO a organizat o serie de întâlniri și ateliere online coordonate de profesorul și autorul de benzi desenate Mihai Ionuț Grăjdeanu. Îndrumarea profesorilor coordonatori și apoi implicarea elevilor care și-au dorit să devină autori de storyboard, a stimulat creativitatea și a asigurat respectarea termenilor ceruți de concurs.
Entuziasmul participanților și al profesorilor implicați, frenezia în documentarea privind siturile UNESCO, eforturile de a imagina o poveste cât mai interesantă în care personajul Patrimonito să contribuie la găsirea unor soluții pentru a proteja sau reduce efectele schimbărilor climatice asupra acestora, au făcut ca toți elevii participanți să fie, într-un fel, câștigători. Școlile și profesorii lor chiar i-au premiat. În avans, pe unii, cu creioane colorate, iar altora le-au organizat expoziții la nivelul unităților de învățământ. Cu toții însă și-au făcut itinerarii pentru vizitarea siturilor patrimoniul mondial cultural şi natural UNESCO din România cu gândul la viitoarea competiție ”Patrimonito”.