Pledoarie pentru patrimoniul intangibil - Dansurile tradiționale, practicile sociale și evenimentele festive asociate
Articol publicat pe 06-07-2021
Proiect UNESCO Educațional Subregional
PLEDOARIE PENTRU PATRIMONIUL INTANGIBIL
Dansurile tradiționale, practicile sociale și evenimentele festive asociate aflate pe Lista UNESCO a Patrimoniului Cultural Imaterial
Comisia Națională a României pentru UNESCO a organizat în perioada 15-18 iunie 2021 proiectul educațional subregional „Pledoarie pentru patrimoniul intangibil”, care a urmărit conectarea și schimbul de experiențe, cunoștințe și bune practici între școli, comunități și autorități referitor la dansurile tradiționale, practicile sociale și evenimentele festive asociate aflate pe Lista UNESCO a Patrimoniului Cultural Imaterial.
Scopul proiectului a fost promovarea și conștientizarea nevoii de protejare a tradițiilor autentice legate de dansurile tradiționale, practicile sociale și evenimentele festive asociate în rândul elevilor și profesorilor prin programe educaționale informale. La evenimentele din cadrul proiectului au participat echipe (coordonator proiect/profesor și elevi 12-17 ani - fete și băieți) din școli ASPnet din România, Bulgaria, Republica Moldova.
Pe agenda întâlnirii au fost incluse o serie de activități, dintre care menționăm:
- 15 iunie - Conferință pe tema „Dansurile tradiționale, practicile sociale și evenimentele festive asociate aflate pe Lista UNESCO a patrimoniului cultural imaterial”
- 16 – 17 iunie - Prezentarea proiectelor realizate de echipele participante, vizite virtuale de documentare și ateliere de benzi desenate având ca teme ritualul călușului și dansurile feciorești din Transilvania.
- 18 iunie - Prezentarea lucrărilor de bandă desenată realizate în cadrul celor două ateliere și propuneri de continuare a proiectului
La Conferința de deschidere au susținut prezentări: conferențiar universitar, cercetător științific II Ioana Ruxandra Fruntelată, Universitatea din București și Institutul de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu”, Academia Română, Paul-Alexandru Remeș, asistent cercetare în etnocoreologie, Arhiva de Folclor a Academiei Române filiala Cluj-Napoca, coordonator artistic, coregraf-Ansamblul Mugurelul UBB Cluj, Cocieru Mariana, Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova, Desislava Radoslavova Vutova, curator, Museum of Traditional Crafts and Applied Arts, Troyan, Bulgaria, Laura Cristina Pumnea, referent, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Dolj, Corina Popescu, cadru didactic asociat, Facultatea de Litere, Universitatea din București, Andreea Iuliana Olaru, vicepreședinte, Consiliul Municipal al Elevilor București, precum și profesori din instituțiile de invățământ românești și străine implicate in proiect.
Atelierele de benzi desenate au fost coordonate de domnul Mihai I. Grăjdeanu, autor și profesor de benzi desenate care s-a implicat în documentarea, traducerea şi adaptarea subiectelor pentru bandă desenată și a susținut live atelierele de bandă desenată, foarte apreciate de toți participanții.
O parte importantă a proiectului a constituit-o implicarea mai multor echipe de elevi și profesori coodonatori din Bulgaria, Republica Moldova și România în realizarea și prezentarea de proiecte referitoare la dansurile tradiționale, practicile sociale și evenimentele festive asociate.
Reprezentanta Bulgariei a realizat un proiect referitor la grâul de nuntă - parte a patrimoniului cultural imaterial al regiunii Troyan.
Reprezentantul Republicii Moldova, domnul Pavel Popa, Maestru în Artă, a susținut o comunicare despre dansul folcloric „Alunelul” – origini, semnificații, expresivitate și a prezentat un scurt film realizat in cadrul atelierului de studiere a acestui dans cu membrii Ansamblului de dans popular „Moldovița”, condus de dânsul.
România a fost reprezentată de echipe din următoarele instituții de învățământ:
- Școala Gimnazială “Emil Racoviță” – care a pregătit un proiect referitor la cântecul și dansul popular intercultural, cu accent pe folclorul românesc și obiceiul călușului
- Colegiul German Goethe – care a prezentat dansurile tradiționale ale minorității germane din România
- Colegiul Național “Octav Onicescu” – a cărui echipă a spus povestea horei românești și a prezentat obiceiul călușului ca emblemă a culturii românești
- Liceul Teoretic “Dante Alighieri” – care a prezentat o versiune modernă a dansurilor tradiționale românești
Mulțumim tuturor pentru implicarea în proiectul educațional subregional „Pledoarie pentru patrimoniul intangibil”. Sinteza răspunsurilor la chestionarul de feedback de la finalul reuniunii este disponibilă în materialele atașate, alături de programul detaliat al evenimentelor.
Proiectul „Pledoarie pentru patrimoniul intangibil” este realizat cu sprijinul financiar al UNESCO, în cadrul Programului de Participare al Organizației.
Coordonator proiect:
Cristina Butescu
Expert CNR UNESCO