Săptămâna Educației Artistice. Educația artistică și lumea viitorului.
Articol publicat pe 31-05-2020
Editorial
Există o relație misterioasă și profundă între copii și artă. O legătură atât de sinceră și de directă încât unii dintre cei mai mari artiști și-au dorit să o exprime: „Aș vrea să fac picturi care să arate de parcă le-ar fi făcut un copil”, spunea marele Jean-Michel Basquiat. Este important ca educația modernă să încurajeze această legătură profundă, pentru că în ea se află rezerve încă necunoscute de creativitate, de imaginație și curaj al gândirii de care umanitatea are nevoie mai mult decât oricând.
Modernitatea a adus progrese importante ale tehnologiei și științei, a întemeiat pe rațiune și calcul economia, sistemele de gestiune socială, a dus omul în spațiu și în universul microscopic, dar toate acestea sunt rezultatul spiritului creativ și au fost inspirate și acompaniate de artă la fiecare pas. Călătoria în spațiu a fost imaginată în literatură cu mult înainte ca omul să pășească pe lună; angoasele și aspirațiile spiritului uman, studiate astăzi științific au fost încă de secole exprimate în artele plastice; matematica și muzica au fost privite ca două fețe ale aceleiași realități de către unele dintre cele mai strălucite minți ale omenirii, de la pitagoreici la Einstein; tehnologiile digitale și-au găsit unele dintre cele mai populare aplicații în domeniul artelor și au întemeiat chiar forme noi de expresie artistică.
Această legătură fertilă și necesară între arte și mintea umană riscă să fie uitată în goana noastră pentru eficiență, într-o lume care asociază tot mai mult rațiunea exclusiv cu știința, în care tehnologia tinde să fie percepută ca singura cale spre succes. În numele acestor comandamente, prea multe sisteme de educație în lume tind să abandoneze artele ca subiect de studiu sau ca metodă de dezvoltare individuală, sărăcind astfel nu numai cultura și societatea, ci ființa umană însăși. Continuând pe calea renunțării la dimensiunea artistică în educație riscăm să ne blocăm propria dezvoltare, pentru că, în mod paradoxal, progresul științelor și al noilor tehnologii, inventivitatea în gestionarea problemelor sociale, a dezechilibrelor internaționale, a variatelor forme de inechitate ale lumii actuale pot fi potențate tocmai de felul în care sunt integrate artele în orizontul omului contemporan.
Creativitatea este asigurată atunci când toate formele de creativitate sunt eliberate și încurajate, iată de ce educația artistică este esențială pentru cultivarea imaginației și gândirii originale a generațiilor tinere. Echilibrul personal și echilibrul colectiv nu pot fi atinse decât prin hrănirea tuturor nevoilor umane și prin încurajarea tuturor formele de expresie ale gândirii, atunci când copiilor și tinerilor li se oferă șansa de a descoperi lumea prin toate mijloacele inteligenței și sensibilității și de a se descoperi pe ei înșiși ca personalități complexe.
Ne dorim o lume a păcii: ce teren mai bun pentru întâlnirea culturilor lumii decât artele? De la „West–Eastern Divan Orchestra”, în care gândirea vizionară a lui Daniel Barenboim și Edward Said au adus laolaltă, într-o desăvârșită armonie, muzicieni din întregul Orient mijlociu, la marile festivaluri internaționale de arte ale spectacolului, în care dansatori, actori, regizori se întâlnesc fără prejudecăți la Berlin sau la Hong Kong, la Oslo și la Los Angeles, la Sibiu sau în Kerala, artele s-au dovedit deja a fi terenul pe care conflictele pot fi depășite.
Ne dorim o lume a comunicării și progresului: câte dintre marile proiecte de modernizare nu încep pe terenul artelor? Luvrul își împrumută numele și operele noii și seducătoarei fundații muzeale de la Abu Dhabi, scena artistică internațională se schimbă datorită muzeelor din Cape Town, Marrakech sau Dakar, cinematografia a pus Nigeria pe unul dintre primele locuri în lume în industria filmului. Pretutindeni în lume investiția în arte a adus succes, încredere în forțele proprii și respectul comunității internaționale.
Ne dorim o lume în care ființa umană să fie împlinită și fericită: cum ar putea fi atins un asemenea deziderat dacă artele ar lipsi din viața noastră? Ca formă de expresie a individualității, acompaniatoare a celor mai importante momente din viața fiecăruia dintre noi, sursă de mândrie colectivă, mijloc preferat prin care ne împărtășim istoriile personale cu restul lumii, muzica, teatrul, artele plastice, moda, designul, cinematografia compun cadrul în care ne trăim viața.
Marea provocare la care educația artistică trebuie să răspundă în acest secol al Inteligenței Artificiale și al explorării spațiului este cea pe care Picasso o descoperea cu aproape un secol în urmă: “Fiecare copil este un artist. Problema este să rămână așa odată ce a devenit adult.” Cu fiecare limită a realității și a imaginației pe care a depășit-o, omul a fost stimulat și acompaniat de creativitatea artistică. Pentru cele care urmează nu va fi altfel, iar educația artistică este calea prin care ne putem asigura că progresul obținut este un progres al umanității, nu o formă de dezumanizare. Cum am putea renunța la educația artistică fără a renunța la noi înșine?
Daniela Zaharia
Secretar - General
Comisia Națională a României pentru UNESCO