Pentru a promova dezbateri incluzive și reflecții transdisciplinare și multidisciplinare despre viitor, cea de-a 41-a Conferință Generală a UNESCO a decis în unanimitate să proclame ziua de 2 decembrie drept Ziua Mondială a Viitorurilor. Utilizarea pluralului acestui substantive are ca scop sublinierea perpectivelor multiple. Această inițiativă subliniază nevoia imperativă a realizării și utilizării studiilor prospective r care pot contribui la construirea unui viitor mai durabil pentru noi toți. Această aniversare promovează cultura anticipării, la toate nivelurile, privind obiectivele dezvoltării durabile adoptate de ONU.
“Alfabetizarea în domeniul viitorului a devenit o abilitate esențială în contextul crizelor fără precedent cu care ne confruntăm și în care realizăm că viitorul omenirii va depinde de tipul de decizii pe care le luăm astăzi. Folosind abordările prospective și alfabetizarea în domeniul viitorului, putem să punem la îndoială modul actual în care înțelegem lumea, să ieșim din zona noastră de confort și să ne extindem imaginația.” a precizat doamna Gabriela Ramos, Director general adjunct pentru științe sociale și umaniste al UNESCO.
Cu ocazia acestei zile, in data de 04 decembrie 2023, UNESCO a organizat simpozionul cu tema Construirea unor societăți incluzive și reziliente - Perspective din partea comunității globale. Inregistrarea evenimentului poate fi urmărită accesând https://webcast.unesco.org/events/2023-12-WFD/.
De mai bine de un deceniu, UNESCO promovează, prin programul său de alfabetizare în domeniul viitorului și al anticipării, dezvoltarea capabilităților în aceste domenii ale cunoașterii. În căutarea colectivă a sustenabilității și a rezilienței, trebuie să integrăm în mod activ alfabetizarea în domeniul viitorului și al anticipării pentru a asigura elaborarea unor politici incluzive și eficiente. Simpozionul din acest an a reunit lideri de opinie, factori de decizie politică și practicieni din întreaga lume pentru a face schimb de experiențe și a împărtăși perspective cu privire la consolidarea structurii sociale în contextul tehnologiilor emergente, multilateralismul cu influenta asupra cunoașterii viitorului și anticipării, schimbarea perspectivelor asupra viitorului - aplicarea în practică a diverselor abordări metodologice ale studiilor prospective ale viitorului.
Comisia Națională a României pentru UNESCO vă semnalează cu această ocazie raportul România la 100 de ani de la aderarea la UNESCO care a fost realizat cu prilejul aniversării a 65 de ani de la aderarea la UNESCO, după un secol de cooperare intelectuală, prin exercițiul de reflecție prospectivă și care a identificat semnale și tendințe care, în orizontul de timp 2056, ar putea modifica obiectivele de țară din domeniile majore ale UNESCO, respectiv educație, științe, cultură, dezvoltarea capitalului uman.