Ziua Internațională a Educației - 24 ianuarie 2025
Articol publicat pe 22-01-2025
Tema: Inteligență artificială (IA) și educație: Păstrarea autonomiei și a dimensiunii umane a intervențiilor noastre într-o lume automatizată
Ziua Internațională a Educației a fost adoptată de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite și este aniversată din anul 2019. În 2025 această aniversare este însoțită de propunerea de a inspira reflecții asupra puterii educației de a împuternici indivizii și comunitățile să navigheze, să înțeleagă și să influențeze progresul tehnologic.
Pe măsură ce sistemele bazate pe computer și IA devin din ce în ce mai sofisticate, granițele dintre intenția umană și acțiunea condusă de mașinile care învață se estompează adesea, ridicând întrebări critice despre cum să păstrăm, să redefinim și, în mod ideal, să creștem dimensiunea umană a intervențiilor noastre într-o lume automatizată.
Directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay, a decis să dedice Ziua Internațională a Educației 2025 oportunităților și provocărilor inteligenței artificiale. Ea face apel la statele membre ale UNESCO să investească în formarea atât a profesorilor, cât și a elevilor și studenților cu privire la utilizarea responsabilă a acestei tehnologii în domeniul educației.
Tehnologia în sine nu este bună sau rea, dar poate deveni mai bună sau mai periculoasă în funcție de cum o folosim. Să îmbrățișăm progresul tehnologic, având însă grijă să fie constrâns etic – pentru a nu genera disparități între cei care își permit accesul la tehnologie și cei care nu și-l permit – și monitorizat social – pentru a proteja liberul nostru arbitru în asimilarea sau nu a tehnologiei, inclusiv în direcțiile de dezvoltare și de utilizare a acesteia.
Prof. univ. dr. psih. Daniel David
Ministrul Educației și Cercetării
Președinte CNR UNESCO
UNESCO urmărește o discuție globală despre locul acestei tehnologii în educație. Organizația a programat pentru data de 24 ianuarie conferințe , în format hibrid la
Paris, doar prezență fizică la
New York, precum și un
webinar. Oferim acces la prezentarea evenimentelor cu scopul de a participa, atunci când este posibil, dar și de a reflecta asupra tematicii pusă în discuție.
Țările rămân împărțite între permisiuni și restricții
Inteligența artificială este din ce în ce mai prezentă în educație. În țările cu venituri mari, mai mult de 2/3 dintre elevii de liceu folosesc deja instrumente de inteligență artificială pentru a produce teme școlare. Profesorii folosesc din ce în ce mai mult IA pentru a-și pregăti lecțiile și pentru a evalua munca elevilor. Orientarea școlară și admiterea, în mod tradițional ghidate de profesori și experți, sunt, de asemenea, din ce în ce mai des realizate cu sprijinul IA.
Cu toate acestea, profesioniștilor din educație încă le lipsesc orientări clare cu privire la aceste practici. Doar 10% dintre școli și universități au în prezent un cadru oficial de utilizare a IA, potrivit unui sondaj efectuat de UNESCO în mai 2023 în 450 de instituții. Până în 2022, doar 7 țări au dezvoltat cadre sau programe de IA pentru profesorii lor și doar 15 au inclus obiective privind formarea în IA în programele lor naționale. În același timp, tot mai multe țări impun restricții privind utilizarea noilor tehnologii în sala de clasă. Potrivit noilor date de la UNESCO, aproape 40% dintre țări au acum o lege sau o politică care interzice utilizarea telefoanelor mobile în școli – în creștere față de 24% în iulie 2023.
Un instrument care trebuie să rămână în slujba elevilor și profesorilor
Cu mandatul său transversal pentru educație, științe, cultură și informație, UNESCO abordează provocările pe care le ridică inteligența artificială de aproape zece ani. În noiembrie 2021, statele sale membre au adoptat primul cadru global de stabilire a standardelor privind etica IA.
În domeniul educației, UNESCO a publicat primul Ghid pentru IA generativă în educație și cercetare în septembrie 2023, precum și două cadre de competențe IA pentru elevi/studenți și profesori în 2024, abordând atât potențialul, cât și riscurile IA, ca un pas către o utilizare sigură, etică, incluzivă și responsabilă. Aceste publicații includ sugestia de a stabili o limită de vârstă de 13 ani pentru utilizarea AI în sala de clasă.
UNESCO subliniază, de asemenea, că resursele alocate de guverne către IA trebuie să se adauge și să nu devieze de la resursele financiare deja angajate în educație, într-un moment în care 1 din 4 școli primare încă nu are acces la electricitate și 60% sunt nu este conectat la internet. Nevoile esențiale trebuie să rămână prioritare: școli bine gestionate și bine echipate, cu profesori bine pregătiți și bine plătiți, motivați de misiunea lor.
Ziua Internațională a Educației în școlile UNESCO din România/UNESCO ASPnet
Unitățile de învățământ membre ale UNESCO ASPnet au avut prima dezbatere a temei cu prilejul reuniunii lunare ce avut loc joi, 16 ianuarie 2025. Contribuția expertei Ana Prică-Cruceanu, din partea AFIST, membră a grupului de lucru al UNESCO –
Women for Etichal AI, a adus pe lângă noutăți și idei de acțiune colectivă în cadrul rețelei. Colaborarea cu catedrele UNESCO, cu mediul universitar și cu institutele de cercetare rămâne o prioritate . Scopul este de a avea acces la cunoașterea generată de specialiști, dar și de dobândirea cunoștințelor procedurale în vederea transferului. Referirea la Etica Inteligenței artificiale și la dimensiunea umană a intervențiilor, ne atrage atenția și asupra unei ale componente fundamentale a tripticului competențelor, respectiv valorile asupra cărora ne orientăm strategiile didactice, programele educaționale și de formare.
Reamintind mesajul
Raportului Global Education Monitoring 2024 al cărui subtitlu este
Lead for learning, în contextul temei Zilei Internaționale a Educației din 2025, secretariatul CNR UNESCO reiterează nevoia de a aborda demersurile din unitățile de învățământ holistic și integrat. Instituția ca întreg presupune leadership și management eficient. Formarea celor implicați este vitală. La nivel global, 88% dintre țări impun dezvoltarea profesională continuă pentru directori, dar doar 60% menționează formarea inițială și 31% formare introductivă. Analiza conținutului a 142 de programe de formare din 92 de țări, axându-se pe cele patru dimensiuni cheie ale leadershipului, a relevat faptul că leadershipul transformațional (42%) și leadershipul educațional (47%) sunt domeniile cel mai frecvent acoperite, urmate de dezvoltarea personalului din organizatei (31%) și leadership colectiv (29%). Doar 18% dintre programe acoperă toate cele patru dimensiuni.
Leadershipul colectiv (shared leadership) este cheia pentru îmbunătățirea rezultatelor învățării și a devenirii ca cetățean al unei societăți democratice a celor care învață, altfel spus, este scopul de a fi al școlii. La nivel global, 83% dintre țări impun implicarea părinților în guvernanța școlii, 62% au reprezentarea comunității în comitetele școlare și aproximativ jumătate au reprezentanți ai consilii elevilor. Profesorii participă la consiliile școlare în 81% din țări, iar elevii în 57%.
Guvernanța colaborativă, eficientă și eficace, care este responsabilă pentru rezultatele din unitățile de învățământ și universități, cea care anticipează și diminuează riscurile, care este realizată prin acțiune colectivă de actanți ce identifică măsuri de politici publice ce facilitează flexibilitatea pentru adaptare la schimbările dinamice, dar și creativitate pentru dezvoltare în condiții neașteptate, această guvernanță va permite ca inteligența artificială să fie un instrument prieten al învățării, a dobândirii cunoștințelor declarative, procedurale și a valorilor cetățeniei democratice.
Pentru că UNESCO acordă atenție particulară fetelor și femeilor și pentru că societatea civilă este un partener redutabil, secretariatul CNR UNESCO găzduiește cu prilejul Zilei Internaționale a Educației , în perioada 21 -27 ianuarie 2025,
expoziția de grafică ”REFLEXII”.
Începând cu data de 28 ianuarie, vizând latura umană a temei Zilei Internaționale a Educației din anul 2025, secretariatul CNR UNESCO va găzdui expoziția dedicată educației pentru și prin cultură și arte , ce include unele lucrări realizate de voluntari internaționali și naționali în taberele din România în cadrul Inițiativei UNESCO: World Heritate Volunteers. La data vernisajului va fi organizată și lansarea catalogului de bune practici în context UNESCO. Totodată, va avea loc și dezbaterea privind acțiuni următoare în contextul adoptării de cea de-a 43a Conferință generală a UNESCO a Cadrului Global al educației culturale și artistice.
Felicitări tuturor celor care credeți că prin educație vom continua să fim mai buni, mai competitivi, mai cetățeni ai unei lumi în care bunăstarea, pacea și respectul reciproc vor fi valorile împărtășite!
Vă mulțumim pentru pasiunea și profesionalismul cu care vă dăruiți nobilei dumneavoastră profesii!