Ziua mondială a viitorurilor - „World Futures Day”
Articol publicat pe 29-11-2024
Pentru a promova dezbateri incluzive și reflecții transdisciplinare și multidisciplinare despre viitor, cea de-a 41-a Conferință Generală a UNESCO a decis în unanimitate să declare ziua de 2 decembrie drept Ziua Mondială a Viitorurilor. Această inițiativă subliniază nevoia imperativă a realizării și utilizării studiilor prospective care pot contribui la construirea unui viitor mai durabil pentru noi toți. Această aniversare promovează cultura anticipării, la toate nivelurile, privind obiectivele dezvoltării durabile adoptate de ONU.
“După cum afirma romancierul canadian Steven Erikson, „viitorul nu poate promite niciodată decât un singur lucru: surprize”. Este de datoria noastră să ne asigurăm că acest aspect neprevăzut conține elemente importante de dezvoltare. De aceea, în această Zi mondială a viitorurilor, UNESCO face apel la statele sale membre, precum și la societate în ansamblul său, să deschidă orizontul de oportunități cu ajutorul cunoașterii și imaginației” afirmă Doamna Audrey Azoulay, Director General al UNESCO.
Tema din acest an, „Viitorul progresului social și economic global”, încurajează reflecțiile orientate spre viitor cu privire la modul în care cultura viitorului și studiile prospective pot contribui la abordarea principalelor provocări globale, inclusiv impactul inegalității, al schimbărilor climatice și al transformărilor tehnologice asupra societăților și economiilor. Într-o lume din ce în ce mai interconectată, încurajarea progresului durabil necesită dezvoltarea unor abordări care să integreze gândirea pe termen lung în cadrul programelor de acțiune strategică.
La 22 septembrie 2024, liderii mondiali s-au reunit la Summitul Națiunilor Unite privind viitorul pentru a adopta un acord istoric numit “Pactul pentru viitor”, alături de “Pactul digital global” și “Declarația privind generațiile viitoare”.
În consonanță cu sprijinul permanent acordat de UNESCO guvernelor în elaborarea de politici orientate spre viitor, Ziua mondială a viitorurilor din acest an servește drept platformă pentru explorarea integrării culturii viitorului și a previziunii în procesul decizional pe termen lung și în politicile incluzive.
Ca parte a celebrării globale a Zilei mondiale a viitorurilor 2024, sectorul UNESCO de științe sociale și umane (SHS), prin programul MOST (Management of Social Transformations & Foresight), invită liderii de opinie, cercetătorii, practicienii și factorii de decizie politică să contribuie cu articole pentru a face cunoscute și a sintetiza reflecțiile critice, abordările inovatoare și bunele practici.
Termen limita de trimitere a articolelor – 15 ianuarie 2025 conform instructiunilor disponibile
aici.
Comisia Naţională a României pentru UNESCO a organizat, in perioada 13-14 mai 2024, în parteneriat cu Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA), atelierul de lucru “Summitul ONU al viitorului pe înțelesul celor care vor conduce lumea în anul 2050”. La reuniune au participat 45 de elevi, reprezentanți ai biroului executiv al Consiliului Național al Elevilor și ai consiliilor școlare din școli UNESCO, alături de cadre didactice.
Scopul principal a fost conturarea viziunii tinerilor asupra lumii anului 2050, abordând provocări globale precum inegalitatea, sărăcia, conflictele, schimbările climatice și impactul imprevizibil al tehnologiei. Discuțiile interactive au facilitat schimbul de idei și perspective, oferind elevilor șansa de a-și exprima opiniile și a formula propuneri concrete. Prin intermediul acestui dialog inter-generațional, s-a conturat o imagine mai clară a viziunii tinerilor asupra lumii pe care doresc să o construiască.
De asemenea, Comisia Națională a României pentru UNESCO vă semnalează publicația
România la 100 de ani de la aderarea la UNESCO care a fost realizată de cei meționați în document în anul 2021 când au fost aniversați 65 de ani de la aderarea României la UNESCO, ca urmare a exercițiului de reflecție prospectivă cu același nume și care a identificat semnale și tendințe care, în orizontul de timp 2056, ar putea modifica obiectivele de țară din domeniile majore ale UNESCO, respectiv educație, științe, cultură, dezvoltarea capitalului uman.
Totodată, Comisia Națională a României pentru UNESCO a lansat în anul 2022 invitația ca reprezentanți ai membrilor ASPNet (școli UNESCO din România) să participe la grupul de lucru care sintetizează mesajele Raportului elaborat pentru statele membre ale UNESCO, ”Reimagining our futures together. A new social contract for education” Mai mult, în aceste zile, finalizăm colectarea bunelor practici realizate pe temele selectate ca urgente și relevante, dintre cele propuse de autorul colectiv al respectivului Raport. Ne referim la: pedagogia care încurajează colaborarea și solidaritatea, învățarea transdiciplinară și documentarea învățării.