Educația - instrument de prevenire a extremismului violent în Europa de Sud-Est
Articol publicat pe 10-10-2018
“Educația în domeniul cetățeniei globale pentru societăți pașnice în sud-estul Europei” - un atelier subregional de dezvoltare a capacităților privind prevenirea extremismului violent (PVE) a avut loc la sediul UNESCO din Veneția, Italia. Acesta a fost aliniat la inițiativa "Educație pentru justiție" (E4J), pusă în aplicare de către Oficiul Națiunilor Unite pentru Droguri și Criminalitate, ca parte a Programului său global pentru implementarea Declarației de la Doha, și a fost complementar eforturilor continue ale UNESCO privind educația pentru cetățenie globală și prevenirea extremismului violent prin educație.
Atelierul a fost organizat în comun de către Secția de Educație pentru Cetățenie Globală și Pace a UNESCO (GCPE) și Biroul Regional pentru Știință și Cultură UNESCO din Europa, cu sprijinul Oficiului Națiunilor Unite pentru Droguri și Criminalitate (UNODC). La întâlnire au participat 22 de reprezentanți din țări din Europa de Sud-Est.
Programul de 3 zile s-a axat pe rolul educației în prevenirea extremismului violent și pe instrumentele și abordările cheie privind implicarea efectivă a mai multor părți interesate, ceea ce a oferit o bază solidă participanților pentru a-și formula și prezenta schițele planurilor de țară, în ultima zi.
Atelierul a beneficiat de 9 experți internaționali de la Arigatou International, Fundația CELL, Institutul Georg Eckert pentru Cercetare Internațională de Texte, Centrul de Instruire pentru Cooperare Internațională și Rețeaua de Conștientizare a Radicalizării RAN EU.
Experții, împreună cu reprezentanți UNESCO și UNODC, au facilitat exerciții pe teme diverse. Acestea au variat de la cadrul juridic global PVE la cauze potențiale ale prevenirii extremismului violent prin educație (PVE-E) în sud-estul Europei, legături între educație și extremismul violent, ce anume definește o "bună practică", educație incluzivă prin manuale de calitate, puterea mass-media și cultura informațională, educația etică, managementul polarizării și rolul familiei în PVE-E.
România a fost reprezentată în cadrul atelierului de către Iris Constantin, expert al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, Prof. Univ. Dr. Alina Dima, director al Catedrei UNESCO pentru Administrarea Afacerilor (Academia de Studii Economice) și Prof. Univ. Dr. Octavia Costea, co-responsabil al Catedrei UNESCO în domeniul culturii drepturilor omului și al educației pentru dezvoltare durabilă în învățământul preșcolar și primar (Universitatea Creștină “Dimitrie Cantemir”).